LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI

     Laboratoria Przyszłości 

 

      W ramach inicjatywy edukacyjnej Laboratoria Przyszłości realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki
we współpracy
z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów do końca roku szkolnego 2021/2022 zakupiliśmy dla naszej szkoły wyposażenie podstawowe oraz dodatkowe, które pomoże prowadzić zajęcia w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Wiedza przekazywana będzie w sposób innowacyjny. Uczniowie naszej szkoły będą mogli uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności tak potrzebne we współczesnym świecie.

W pełni wykorzystaliśmy wnioskowaną kwotę 98 400,00 zł, w ramach której szkoła zakupiła:                          

  • drukarkę 3D wraz z akcesoriami,
  • zestaw filamentów,
  • mikrokontroler,
  • stację lutowniczą,
  • statyw z akcesoriami,
  • mikroport z akcesoriami,
  • oświetlenie do realizacji nagrań,
  • mikrofon dynamiczny z akcesoriami,
  • laptop,
  • skaner kompatybilny z drukarką 3D,
  • kamera cyfrowa z akcesoriami,
  • gimbal,
  • aparat fotograficzny z akcesoriami,
  • gogle VR 12 sztuk
  • oprogramowanie wspierające do gogli VR – licencja na 5 lat,
  • wizualizer 2 sztuki,
  • słuchawki studyjne 20 sztuk,
  • zwierciadła – zestaw.

Sprawozdanie nr 1

 

       W ramach projektu Laboratoria Przyszłości otrzymaliśmy zestaw słuchawek z mikrofonami, dzięki którym laboratorium językowe ponownie może być wykorzystywane przez uczniów. Zestaw wspomaga naukę języków obcych, umożliwia swobodny i głośny trening wymowy, przełamuje naturalny opór do rozmów w obcym języku. Wspomaga koncentrację uwagi, zmusza do skupienia i wykonywania ćwiczeń przez wszystkich uczniów. Ułatwia rozumienie ze słuchu, co stanowi istotną pomoc w przygotowaniu do egzaminu ósmoklasisty. Uczniowie bardzo chętnie korzystają ze słuchawek, pracują
w parach, układają dialogi oraz ćwiczą wymowę pod kierunkiem nauczyciela.

     Naukę na różnych przedmiotach wspomaga zestaw składający się z drukarki 3D Banach School oraz skanera 3D wraz
z dedykowanymi filamentami. Uczniowie mogą podczas zajęć wydrukować przygotowane przez siebie modele
lub skorzystać z gotowych projektów. Skaner umożliwia cyfrową wizualizację małych przedmiotów oraz ich wydruk
na drukarce 3D.

    Udział w projekcie pozwolił na zakup okularów do wirtualnej rzeczywistości ClassVR, które można wykorzystać
w 14 modułach przedmiotowych. Uczniowie, zakładając okulary, przenoszą się w świat nauki. Mogą przeprowadzać wirtualne doświadczenia czy podróżować po różnych krajach bez wychodzenia z sali lekcyjnej. Co ważne, nauczyciel kontroluje to, co uczniowie widzą przez okulary oraz ich czas pracy z nimi.

   Dzięki projektowi Laboratoria Przyszłości szkoła zyskała profesjonalny sprzęt służący do nagrywania i realizacji przedstawień. W jego skład wchodzą: kamera, mikrofon i oświetlenie wykorzystywane podczas prób na zajęciach artystycznych prowadzonych przez panie: Marzenę Miarkę, Sylwię Latos i Ewę Juszczyk. W ramach tych zajęć przygotowywane są jasełka, które wystawione zostaną podczas imprezy środowiskowej z okazji świąt Bożego Narodzenia. Zakupione urządzenia zostały także wykorzystane podczas Mikołajkowej Sesji Fotograficznej.

Sprawozdanie nr 2

 

         Ho! Ho! Ho!…, czyli święta z programem Laboratoria Przyszłości.

 

           Podczas realizacji uroczystości wigilijnej „Bóg się rodzi” dla społeczności lokalnej oraz społeczności  naszej szkoły wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Do wykonania zdjęć zostało wykorzystane profesjonalne oświetlenie na statywie. Oświetlenie pomogło również wyczarować świąteczny nastrój  i wyeksponować wyróżniające się elementy scenografii, dzięki czemu uroczystość nabrała wyjątkowego charakteru.

            Na próbie do kolejnego przedstawienia pt. Królowa śniegu, które zostanie wystawione, by wspomóc zbiórkę pieniędzy dla WOŚP, również został wykorzystany sprzęt zakupiony w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.
Aby uwiecznić pracę nad spektaklem, wykorzystano aparat fotograficzny oraz kamerę.

          Zakupiony sprzęt używany jest nie tylko na zajęciach artystycznych, ale przede wszystkim dydaktycznych. Uczniowie, którzy rozwijają swoje umiejętności matematyczne,  postanowili stworzyć, na zajęciach dodatkowych z tego przedmiotu, film edukacyjny pt. Jak powstają bryły obrotowe. Na początku pan Ireneusz Hołubowicz zapoznał uczniów z podstawowymi wiadomościami dotyczącymi obsługi kamery i gimbala. Młodzież, wykorzystując wizualizer, wybrała szablony, które wykorzysta w filmie.

 

Sprawozdanie nr 3

 

Koło artystyczne z programem  Laboratoria Przyszłości

   Podczas  realizacji  zajęć  koła  artystycznego  wykorzystano  sprzęt zakupiony przez szkołę w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Zaplanowany został cykl  zajęć  dotyczących wykonania  portretów z cienia, do których wykorzystano profesjonalne oświetlenie na statywie. Uczestnikom bardzo podobały się takie zajęcia, więc będą one kontynuowane, a zdjęcia na pewno staną się wspaniałym prezentem dla rodziców.

            Laboratorium językowe wyposażone w nowe słuchawki doskonale sprawdza się w nauce języka angielskiego
z wykorzystaniem metody: Learning for fun- nauka przez zabawę. W celu utrwalenia słownictwa z działu „Szkoła” uczniowie klasy IV a uczyli się piosenki. Wszyscy byli zmotywowani i znakomicie poradzili sobie z opanowaniem tekstu
a lekcja bardzo się podobała.

Sprawozdanie nr 3

     Sprzęt zakupiony w ramach projektu Laboratoria Przyszłości sprawdza się na wielu płaszczyznach:
pomaga w prowadzeniu i uatrakcyjnieniu lekcji, służy do dokumentowania ważnych wydarzeń z życia szkoły, ale też pomaga nauczycielom i uczniom w przygotowaniu się do konkursów i przeglądów. Na zajęciach koła artystycznego prowadzonego przez panią Sylwię Latos uczniowie korzystali z zakupionego sprzętu, by wykonać zdjęcia na konkurs wojewódzki „Literatura w kadrze”, a także nagrywali swoje recytacje, by później móc skupić się na poprawie występów. Dzięki nagranemu materiałowi młodzi recytatorzy mogli dostrzec niedoskonałości dotyczące dykcji, popracować nad intonacją
i modulacją głosu oraz skupić się na właściwej interpretacji utworu. Kontakt z kamerą pozwolił im zmierzyć się z tremą, która niewątpliwie towarzyszy młodym ludziom podczas publicznych występów i dał możliwość przygotowania się
do udziału w konkursie recytatorskim „Mały OKR”.

  Podczas dodatkowych zajęć artystycznych w klasie IIIB prowadzonych przez panią Ewę Sibielak uczniowie korzystali
z aparatu fotograficznego zakupionego w ramach projektu. Wykonane zdjęcia umożliwiły wychwycenie błędów
i najciekawszych układów tanecznych.

 

Sprawozdanie nr 4

   Dzięki programowi Laboratoria Przyszłości sfinansowany został zakup zestawu do demonstracji optyki geometrycznej. Uczniowie klasy 7 mieli okazję zobaczyć, jak rozszczepia się światło, kiedy na swojej drodze spotka, np. soczewki. Zabawom nie było końca. Każdy uczeń chciał sprawdzić, co się stanie, kiedy dodamy kolejne elementy zestawu. Była to również okazja dla uczniów, by przekonać się, że okulary mogą mieć różne kształty soczewek. 

   Nasza szkolna drukarka zakupiona w ramach projektu Laboratoria Przyszłości znalazła swoje stałe miejsce. Dzięki temu uczniowie mogą na bieżąco obserwować proces wydruku, a nauczyciel -reagować w razie awarii sprzętu. Dzięki drukarce 3D pozyskujemy nowe pomoce dydaktyczne. Pierwszym wydrukiem na nowym miejscu był Tangram – gra logiczna pomagająca młodszym klasom w rozwijaniu sprawności logicznego myślenia i wyobraźni. Wydrukowane zostały także układy współrzędnych, które w łatwy sposób pozwolą uczniom narysować osie i pomogą przybliżyć temat lekcji.